Spara minst 20% varje gång
Köp dina favoritprodukter som ett abonnemang och spara varje gång.
Vi leverar direkt till din brevlåda, precis när du behöver den.
Kontaktinformation
Wellvita AB
Org.nr: 556671–6873
Kanalstråket 1
433 76 Jonsered
Tel 0223-50 03 50
E-post: kundservice@wellvita.se
Avtal med Wellvita AB ingås på svenska. Wellvita AB levererar i Sverige, men inte till Åland.
Alla priser anges i SEK och är inklusive moms och andra skatter. Alla priser kan uppdateras kontinuerligt. På alla leveranser tillkommer 39 kronor i porto och frakt.
Wellvita använder nordiska distributörer och du kan förvänta dig att motta dina produkter inom 3 till 6 vardagar. Om du inte har fått din leverans senast 8 vardagar efter din beställning, vänligen kontakta kundservice på telefon 0223-50 03 50 måndag till fredag 8:00-16:00 eller via mail: kundservice@wellvita.se
Om din beställning överstiger vårt maxbelopp på 700:- för online beställningar, kan den komma att avvisas i vårt system på grund av säkerhets skäl.
Vi ber dig därför vänligen kontakta vår kundservice och beställa via telefon vid order på 700:- eller mer.
Alla abonnemang fungerar som ett individuellt anpassade abonnemang utan bindningstid eller köptvång.
Wellvita kontrolleras av danska läkemedelsstyrelsen och har tillstånd att saluföra receptfria läkemedel.
Observera att när du godkänner våra handelsvillkor bekräftar du samtidigt att du är 18 år när du köper läkemedel från Wellvita.
Läkemedel är undantagna Wellvitas ångerrätt och kan INTE returneras till Wellvita på grund av de särskilda kvalitetskrav som gäller läkemedel. Om ett läkemedel returneras kommer det att destrueras och ska betalas av kunden.
Våra produkter är olika sammansatta. Ändå kan man säga att för de flesta produkter är det avgörande att du tar produkten regelbundet och under en längre tid om du vill uppnå bästa effekt av den produkt du får levererat och som du har abonnemang på.
Tidsperioden du behöver för att inta produkten kan variera från produkt till produkt. Enligt vår erfarenhet uppnås den största belåtenheten hos de av våra kunder som lyckas ta produkten regelbundet, och. under en längre tid.
Under abonnemangstiden kommer vi därför – som en del av vår kundservice, kontakta dig via telefon och/eller mail, för att erbjuda dig stöd i användandet av produkten.
Wellvitas produkter lever upp till de svenska myndigheternas krav. Wellvita påtar sig produktansvar mot dig enligt gällande lagstiftning. Wellvitas ersättningsansvar vid alla fordringar är begränsat till det belopp som motsvarar priset på varan du har köpt.
När du beställer från Wellvita AB erbjuds du olika betalningsmetoder i samband med att din beställning genomförs. Endast de betalningsmetoder som erbjuds kan användas.
Vi påpekar att vid betalning där banköverföring används ges ingen täckning via invändningsrätt.
Vid betalning med kort använder vi oss av 3D Secure, som är en säkerhetslösning för kortköp på internet.
När du beställer från Wellvita AB erbjuds du olika betalningsmetoder i samband med att din beställning genomförs. Endast de betalningsmetoder som erbjuds kan användas.
Vi påpekar att vid betalning där banköverföring används ges ingen täckning via invändningsrätt.
Vid betalning med kort använder vi oss av 3D Secure, som är en säkerhetslösning för kortköp på internet.
När du har beställt en vara från Wellvita AB och väljer att betala med faktura skickas fakturan tillsammans med din beställning. Du har 14 dagar från fakturadatumet på dig att betala.
Du kan vid beställningen välja att betala direkt med kort.
Vid betalning med kort använder vi oss av 3D Secure, som är en säkerhetslösning för kortköp på internet. För din säkerhet är alla transaktioner krypterade. Vi garanterar att din information behandlas konfidentiellt. All information skickas krypterad och är därmed skyddad.
Vi drar inte beloppet förrän din beställning har skickats till dig.
Om transaktionen godkänns kommer beloppet att reserveras omedelbart och du får en orderbekräftelse via e-post. Beloppet kommer att dras från ditt konto när vi skickar din beställning.
Om transaktionen godkänns kommer beloppet att reserveras omedelbart. Beloppet kommer att dras från ditt konto när vi skickar din beställning.
Om en online betalningsmetod inte godkänns, kommer detta, samt förfallodatum, att framgå av fakturan som skickas med din beställning. Kontakta din bank eller kortutgivare om du har frågor om varför din betalning inte kunde godkännas. Om ett fel uppstår eller betalningen avbryts går beställningen inte igenom. Om du är osäker på om din beställning har behandlats, kontakta kundservice på tel:0223-50 03 50.
Vår partner Klarna är en pålitlig betalningsleverantör som erbjuder flexibla shopping- och shoppingupplevelser till konsumenter över hela världen. Vilka alternativ de erbjuder står på deras hemsida. Följ helt enkelt instruktionerna du får från Klarna när du genomför ditt köp.
När du betalar med PayPal använder du ditt PayPal konto. Du behöver du bara din e-postadress, lösenord och det betalkort du har kopplat till ditt konto.
Har du en iPhone eller Apple Watch kan du använda ditt Apple Pay konto
som betalningsmetod hos oss.
När du väljer betalning med kreditkort eller Klarna, i samband med din online beställning, ger du även samtycke till att vi automatiskt får dra framtida belopp från det angivna kontot. Vi drar beloppet samma dag som vi skickar leveransen till din angivna adress.
Vi påpekar att vid betalning där banköverföring används ges ingen täckning via invändningsrätt.
Ditt betalningsavtal upphör automatiskt om du säger upp ditt abonnemang på produkten/produkterna. Det innebär att du inte behöver göra något annat än att säga upp din leverans – betalningsavtalet upphävs med denna åtgärd.
Uppsägning av ditt abonnemang
Om betalningen uteblir, kommer vi att skicka dig
Om du har upplyst oss om din e-postadress kommer de två första,
1. påminnelse och 2. betalningspåminnelse, att skickas till dig via e-post.
Den 3. och sista inkassovarning skickas till din hemadress som vanlig brevpost.
På betalningspåminnelsen och inkassovarningen tillkommer en fast avgift på 60 kr i enlighet med svensk lag. Ingen dröjsmålsränta debiteras. Om betalning fortfarande har uteblivit på inkassovarningens förfallodatum, förbehåller vi oss rätten att överlämna ärendet till inkasso utan ytterligare meddelanden.
Vi vill göra dig uppmärksam på att det tillkommer extra avgifter från inkassobyrån för indrivning av skulden.
Uppsägning av en produkt som har beställts med abonnemang måste göras senast tio dagar efter leveransdatum för den produkt som ska avslutas.
Uppsägning kan göras via länken nedan eller genom att kontakta Wellvita på telefon 0223-50 03 50
Klicka här för att fortsätta eller pausa/avsluta abonnemanget.
Om du returnerar din andra eller senare leveranser av en produkt som har beställts med abonnemang har Wellvita redan haft kostnader för hantering och frakt, du kommer därför att få en faktura på 99 kr för att täcka administration och frakt.
När du köper/beställer kosttillskott med Wellvita abonnemangsservice har du 14 dagars ångerrätt,
men endast på första leveransen.
OBS! Läkemedel (som Revalenk) är undantagna Wellvitas ångerrätt och kan inte returneras till Wellvita på grund av de särskilda kvalitetskraven som gäller läkemedel. Om ett läkemedel returneras kommer det att destrueras och skall betalas av kunden.
Ångerrätt gäller inte på abonnemangsservice av efterföljande leveranser. Om du vill pausa eller säga upp ditt avtal för löpande leveranser med abonnemang måste du meddela Wellvita detta. Vi behöver informationen i god tid så vi kan stoppa försändelserna till dig. Uppsägningen kan göras genom att kontakta kundtjänst på telefon 0223-50 03 50 eller på www.wellvita.se.
Ångerrätten upphör att gälla 14 dagar efter den dag du mottog din vara eller när du får den sista varan levererat i samma order. Detta gäller order där flera olika varor har beställts samtidigt, men har levererats var för sig.
Du måste informera oss inom 14 dagar efter mottagandet om att du vill avbryta ditt köp. Anmälan ska lämnas via e-post till: kundservice@wellvita.se telefon: 0223-50 03 50 eller genom att använda standardblanketten för ångerrätt. I ditt meddelande måste du tydligt klargöra för oss att du önskar att nyttja din ångerrätt.
OBS! Ångerrätten gäller endast första beställningen av en vara.
Wellvita AB
Kanalstråket 1
433 76 Jonsered
Du måste bifoga fakturan (eller annan dokumentation för ditt köp hos oss) när du returnerar en vara. När du returnerar bör du se till att varorna är ordentligt inslagna. Du har själv ansvaret för varorna tills vi har mottagit och godkänt dina returprodukter. Spara därför kvittot, eventuellt spårnummer och kollinummer.
Du ska själv betala Kostnaden för att returnera varorna när du ångrar dig. Vänligen observera att vi inte tar emot paket som skickas mot postförskott.
Om du utövar din ångerrätt återbetalar vi alla betalningar som har erhållits från dig, inklusive fraktkostnader, för att skicka paketet tillbaka utan obefogat dröjsmål och alltid inom 14 dagar från dagen då vi har mottagit din retur. Återbetalning sker genom kontoöverföring.
Du kan förlora ditt inbetalda belopp helt eller delvis. Detta sker i de fall då värdet på produkten är nedsatt genom:
Lagen om brister och klagomål gäller. Du har 36 månaders reklamationsrätt. Reklamationsrätten innebär att om varan är försämrad eller har en defekt kan du antingen få varan ersatt eller pengarna tillbaka beroende på den specifika situationen. Reklamationsrätten begränsas av produktens naturliga hållbarhet.
Du måste reklamera så snart som möjligt efter att du har upptäckt en brist eller ett fel. Kontakta kundservice antingen skriftligt kundservice@wellvita.se eller per telefon 0223-50 03 50.
Du kan även använda denna reklamationsblankett.
Om Reklamationen är berättigad, kommer vi naturligtvis att betala tillbaka fraktkostnaderna för att skicka varorna tillbaka till oss enligt aktuella priser från PostNord. Om reklamationen inte är berättigad måste du själv betala alla utgifter för transport. Kom ihåg att varan alltid måste skickas i rätt förpackning och begär kvitto för leverans. Du har även ansvaret för paketet/varorna till Wellvita har mottagit försändelsen. Spara därför alltid kvittot med information om fraktkostnader och eventuellt spår- och kollinummer.
Vi accepterar inte paket/brev som skickas med postförskott eller till postombud.
Wellvita AB kan ensidigt ändra dessa köpevillkor. Ändringar kommer först att träda i kraft 14 dagar efter att du har fått de ändrade köpevillkoren, antingen tillsammans med varuleverans eller per post eller e-post.
ARN
Box 174
101 23 Stockholm
E-post: arn@arn.se
https://www.arn.se/konsument
Överklagan inom EU
Om du som konsument är bosatt i ett annat EU-land än Sverige kan du överklaga till
EU-kommissionens klagomål online: http://ec.europa.eu/odr
När du köper en produkt på hemsidan samlar vi information om dig. Det rör sig om namn, adress, e-postadress, telefonnummer. Information om vilka produkter du köper och eventuellt har returnerat. Informationen samlas in för att kunna leverera produkterna till dig. För ytterligare information, se Wellvitas personuppgifter.
Denna blankett är klar och returneras endast om ångerrätten tas i anspråk
Vi behandlar alla personuppgifter konfidentiellt och i enlighet med Personuppgiftslagen PUL (1998:204).
Köp dina favoritprodukter som ett abonnemang och spara varje gång.
Vi leverar direkt till din brevlåda, precis när du behöver den.
På Wellvita är vi stolta över våra produkters goda effekt. De fungerar för de flesta – därför erbjuder vi ersättning till de som inte upplever önskad effekt efter 3 månaders användning. Med vår nöjdhets-garanti får du möjlighet att prova ett nytt kosttillskott med 100 SEK i rabatt, så att du kan hitta en produkt som passar dig.
Vi finns alltid här för att hjälpa dig. Kontakta oss på kundservice@wellvita.se eller på telefon: 0223-50 03 50
Du kan ändra eller pausa ditt abonnemang när som helst.
Hibiscus är ett växtsläkte med cirka 200 olika arter. De trumpetformade blommorna finns i en mängd olika färger. När hibiskus växterna odlas under soliga förhållanden, kan de bli upp till 3 meter höga. De flesta människor förknippar hibiskus med skönhet och dekorationer, men många hibiskusarter används även i kosttillskott. Speciellt mot vätska i kroppen och tunga ben. Går du in i en hälsokostaffär bör du därför inte bli förvånad om du ser hibiskus te och produkter med hibiskusarten Roselle på hyllorna.
Vad är Hibiskus?
Hibiskus tillhör familjen Malvaceae. Den har sitt ursprung i de tropiska och subtropiska regionerna i Asien och Afrika. Sedan den först växte upp ur jorden har den spridit sig till olika delar av världen, och den finns i olika varianter – från syrisk ros till roselle. Växten blommar från juli till september och är bland de stora favoriterna hos florister. I Norden känner många till hibiskus som Hawaiiblomma, men denna beteckning syftar bara på arten Rosa-sinensis som är Hawaiis nationalblomma. Namnet används dock ofta för att hänvisa till hibiskusblommor i allmänhet.
Dekoration, status och dold symbolik
Idag är hibiskus en utbredd ingrediens i kosttillskott i Europa, men det har inte alltid varit så. För kvinnorna i det viktorianska Storbritannien var hibiskusen en symbol för kvinnlighet. Fina damer använde blomman som dekoration på sina kläder. Perioden, som sträckte sig från mitten av 1800-talet till början av 1900-talet, präglades av dolda sociala koder. Även om hibiskusen kanske var mindre känd än liljor och rosor vid denna tid och därmed mindre rotad i den viktorianska kulturen, spelade den en viktig roll i den finare borgarklassen. Blomman väckte beundran, gav komplimanger och fungerade ofta som en statussymbol.
Hibiskus som nationalblomma
På Hawaii är hibiskusarten Rosa-sinensis, vars hawaiiska namn är puaaloalo, också starkt förknippad med kvinnor. I motsats till engelsmännens strävan efter status och "kvinnlighet" under den viktorianska eran, hade blomman en mycket mer praktisk betydelse för kvinnorna på Hawaii. Här bar kvinnorna enligt tradition hibiskusblommor bakom sina öron – inte enbart för att visa upp den vackra blomman för omvärlden. Hibiskus användes också för att visa om en kvinna var gift eller singel. En blomma bakom vänster öra betydde "i ett förhållande", och en blomma bakom det högra betydde "ledig". År 1988 gjorde staten Hawaii hibiskusen till sin nationalblomma.
Skapargudinnan Kalis röda tunga
Om vi fördjupar oss i hibiskusens historia är växten också starkt kopplad till skapargudinnan Kali från hinduisk mytologi. Kali representerar ruin och förstörelse, men även liv och förnyelse. Det sägs att den röda hibiskusblomman, Rosa-sinensis, är Kalis tunga. Hibiskus ses ofta i målningar där gudinnan är insvept i sina djupröda blad och stirrar på betraktaren med sin ofrånkomliga kreativa kraft och energi.
På grund av sin andliga och kulturella betydelse spelar Hibiskus således en viktig roll i hinduisk tro och praktik och den fortsätter att vara en uppskattad del av hinduiskt kulturarv. Dessutom går hibiskusens användning mot skavanker i indiska naturmedel flera tusen år tillbaka i tiden.
Hibiskus i kosttillskott
Det finns många olika typer av hibiskus. Blomman sägs ha sina rötter i Västafrika, men det kan man inte säga med hundra procents säkerhet. Wellvitas produkter använder arten Roselle, vars latinska namn är Hibiscus Sabdariffa L. Det är dock inte blomman som sådan som används utan snarare den avblommade blomfoder från Roselle hibiskusväxten. Roselle är den typ av hibiskus som är mest populär inom hälsa – och det av goda skäl. Det kan nämligen:
De positiva effekterna som man får framhålla om en ingrediens, som hibiskus, regleras via EU-lagstiftning. När en effekt är väldokumenterad kan den appliceras på produkter om de innehåller ingrediensen i betydande mängder och ingår i en lista över godkända påståenden. Ett antal ansökningar om effekten av växter och växtdelar står just nu på väntelista och kan även användas för att förklara för konsumenter om den förväntade effekten av ingredienserna i produkten.
Hibiskus finns dessa Wellvita-produkter